Werkhouding

Heeft uw kind moeite met zijn / haar concentratie? Met het systematisch maken van zijn / haar werk? 

 

Herkent u het volgende in uw kind? 

  • Leest uw kind opdrachten maar half?
  • Slaat hij / zij tijdens het werken opdrachten over?
  • Is uw kind niet altijd even geconcentreerd?

 

Kunt uw kind hulp gebruiken bij het planmatig maken van zijn / haar werk? Het verbeteren van de concentratie en de werkhouding? Dan is de werkhoudingtraining iets voor uw kind!

 

 

Tijdens de werkhoudingtraining wordt er in 9 bijeenkomsten gewerkt aan vaardigheden en handvatten voor het verbeteren van de werkhouding. Aan de volgende vaardigheden wordt gewerkt:

In de eerste 4 bijeenkomsten wordt er gewerkt aan de voorwaarden voor een goede werkhouding:

  • Het stil leren zitten
  • Het leren stil zijn op de juiste momenten
  • Het opsteken van de vinger
  • Het starten en stoppen. Het zelfstandig op kunnen starten met een opdracht en het kunnen vasthouden van de concentratie tot de opdracht is afgerond.

 

Zodra er gewerkt is aan de voorwaarden van een goede werkhouding, wordt een stappenplan bestaande uit 4 stappen aangeleerd:

  • Stap 1: Wat moet ik doen?
  • Stap 2: Hoe ga ik het doen?
  • Stap 3: Ik doe het
  • Stap 4: Ik kijk na

 

In bijeenkomst 9 wordt er met de kinderen terug gekeken naar de geleerde vaardigheden en hoe zij deze in de praktijk kunnen toepassen.